سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد هوش مصنوعی در بورس

این مقاله قرار است به استفاده از هوش مصنوعی در بورس بپردازد. تا به امروز چندین بار گفتیم که هوش مصنوعی قرار است تمام جنبه‌های زندگی بشر را متحول کند. شاید بتوان گفت معاملات اقتصادی و بازار بورس یکی از حوزه‌های پیچیده می‌باشد که نیاز به تحلیل‌های دقیق و هوشمندانه و منطقی دارد. به همین منظور استفاده از هوش مصنوعی در بورس و اوراق بهادار می‌تواند درهای جدیدی را به روی دنیای اقتصاد باز کند. در ادامه با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا همان Artificial Intelligence (به اختصار AI)، شاخه‌ای از علوم رایانه است که به ساخت سیستم‌ها و ماشین‌های هوشمند می‌پردازد. در این حوزه تلاش می‌شود تا بک ماشین یاد داد که چگونه همانند انسان تفکر کند و حل مسئله داشته باشد. به نوعی می‌توان گفت که هوش مصنوعی در حقیقت شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر می‌باشد که به کمک آن می‌توان ماشین‌هایی را ساخت که همانند انسان عمل کنند.

هوش مصنوعی بر سه پایه استوار است: یادگیری، استدلال و درک. دانشمندان حوزه کامپیوتر و هوش مصنوعی از الگوریتم‌های مختلفی برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که تفاوتشان از سه پایه‌ای که گفته شد نش?ت می‌گیرد. انواع مختلف هوش مصنوعی نیز به هوش مصنوعی محدود، عمومی و سوپر هوش مصنوعی تقسیم می‌شوند که هر کدام در سطح هشیاری و درک و هوش از دیگری بالاتر می‌شد و در حال حاضر در عصر هوش مصنوعی محدود قرار داریم.

برداشت غلطی که بسیاری از افراد پس از آشنایی با این حوزه دارند آن است که هوش مصنوعی قرار است جای انسان‌ها را بگیرد. در حالی که اینگونه نیست و هوش مشنوعی هنوز تا رسیدن به هوش انسانی فاصله بسیار زیادی دارد. در بسیاری از بخش‌ها هوش مصنوعی هنوز هم نسبت به هوش انسان عقب است. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین مزیت آن با هوش انسان در تفاوت حافظه و تاثیر ناپذیری از خستگی و احساسات می‌باشد که باعث افزایش دقت و جلوگیری از تصمیماتی احساسی و خطا آفرین می‌شود.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چه کاربردهایی دارد؟

هوش مصنوعی کاربرد وسیعی دارد و در حال حاضر در زمینه‌های متنوعی از آن استفاده می‌شود. در هر حوزه استفاده از هوش مصنوعی قادر است به افزایش سرعت در فرآیندها، انجام با دقت کارها و کاهش خطاها، آنالیز و تجزیه و تحلیل داده‌ها و کمک به تصمیم‌گیری، تشخیص رفتار و احساسات افراد و به طور کلی هوشمندانه کار کردن کمک می‌کند. برای نمونه می‌توان به کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌های زیر اشاره کرد:

  • سلامت و درمان
  • کسب‌وکار و کارآفرینی
  • آموزش و پرورش
  • اقتصاد و معاملات
  • قانون و قضا و حوزه‌های امنیتی
  • صنعت و تولید
  • و…

بازار بورس و خرید سهام چیست؟

بازار بورس و سهام جایی است که در آن به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار می‌پردازند. این بازار از سهام شرکت‌های متنوع و خریدارها و فروشنده‌هایی که به معامله این سهام‌ها می‌پردازند. بالا و پایین رفتن ارزش این سهام‌ها، سود و زیان این معاملات را تعیین می‌کند. پر واضح است که بالا رفتن ارزش سهام و یا کاهش آن از یکسری قوانین و مشخصه‌هایی پیروی می‌کند که برای داشته یک معامله‌ای پر سود، معامله‌گرها باید از استراتژی‌های پیچیده و تجزیه و تحلیل‌های زیادی استفاده کنند.

یک معامله‌گر در بازار بورس برای داشتن سود بیشتر باید با استراتژی‌های مختلف آشنا باشد و عوامل مختلف دخیل در ارزش سهام در بازار را بداند و بتواند آن‌ها را به درستی تجزیه و تحلیل کند. دانش‌های موردنیاز شامل آشنایی با تحلیل‌های تکنیکال، روانشناسی بازار، کنترل ریسک، مدیریت سرمایه، بک تست و … می‌شود. یادگیری تمام این دانش‌ها زمان زیادی می‌طلبد و به کار بستن درست آن‌ها در معاملات نیازمند تجربه می‌باشد.

تاثیر استفاده از هوش مصنوعی در بورس

در بالاتر به این موضوع اشاره شد که در هوش مصنوعی تلاش می‌شود تا به یک سیستم رایانه‌ای یاد داد تا چگونه همچون یک انسان فکر کند و راه حل تولید کند. در مورد بورس و معاملات سهام نیز می‌توان تمام دانش‌هایی که گفته شد را به هوش مصنوعی آموزش داد تا بتواند به کمک آن‌ها به تجزیه و تحلیل برای خرید و یا فروش سهام بپردازد. به صورت کلی هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه‌های زیر کاربرد داشته باشد:

  • بدست آوردن استراتژی معاملاتی از طریق معاملات الگوریتمی
  • نظارت بر بازار و تجزیه و تحلیل سریع آن
  • پیشبینی روند پیش رو به کمک تجزیه و تحلیل داده‌ها گذشته
  • افزایش الگو تریدینگ فرصت‌های معاملاتی برای داشتن خرید و فروش‌های کارآمد
  • کمک به داشتن فرآیندی اتوماتیک و دقیق تر برای معاملات
  • برخورداری از تغییرات زمان واقعی (real time) بازار
  • و…

کاربردهای هوش مصنوعی در بورس

کاربردهای هوش مصنوعی در بورس

با توجه به تاثیراتی که گفته شد، استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند منافع و کاربردهای زیادی برای معامله‌گران داشته باشد. تعدد سهم‌های موجود در بازار باعث می‌شود که معامله‌گران نتوانند آن‌ها را تحلیل کنند و استفاده از مزیت‌های هوش مصنوعی سبب می‌شود که بتوان حجم وسیع‌تری از سهام را تحلیل کرد و خرید و فروش نمود و این امر سبب داشتن معامله‌ای بهتر و سود بیشتر می‌شود.

خرید و فروش سهام و معامله بدون وقفه

هوش مصنوعی هیچگاه خسته نمی‌شود و چنین مسائلی در روند کارکرد آن خللی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل می‌تواند بی‌وقفه به کار خود ادامه دهد و به تجزیه و تحلیل معاملات و خرید و فرو آن‌ها در یک زمان طولانی بپردازد. این مسئله باعث می‌شود که معاملات پر سودتری داشته باشیم و بازدهی کار ما چندین برابر شود.

انجام معامله بدون تاثیر گرفتن از احساسات

یکی از نکات مهم برای داشتن معامله‌ای سودآور در بازار بورس، کنترل احساسات می‌باشد. بازار بورس از رفتار معامله‌گران بسیار تاثیر پذیر است و انتشار اخبار مختلف باعث ایجاد تاثیرات زیادی بر روی ارزش سهام و سود و زیان معاملات می‌شود. این مسئله همان روانشناسی بازار می‌باشد. هوش مصنوعی با استفاده از تحلیل و منطق قوی خود در این مواقع می‌تواند بسیار کاربردی ظاهر شود. سیستم هوش مصنوعی می‌تواند با جمع‌آوری داده‌ها در مورد نحوه خرید و فروش معامله‌گران واکنش‌های احساسی آنها را پیشبینی نماید. علاوه بر آن می‌تواند به نظارت بر سهام و استخراج الگوهای چارتی نیز کمک کند.

برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه هوش مصنوعی به بلاگ عامر اندیش مراجعه کنید.