سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش طریقه شناسایی قطعات تعویضی یا تعمیری در تعمیرات لپ تاپ

آموزش طریقه شناسایی قطعات تعویضی یا تعمیری در تعمیرات لپ تاپ

اطلاعاتی در مورد لپ تاپ و مراکز تعمیرات لپ تاپ:

امروزه با افزایش روز افزون تکنولوژی لپ تاپ ها به ابزاری تبدیل شده اند که چشم پوشی از آن ها غیر قابل انجام است. اکثر کار های روزمره و بیشتر شغل ها به دستگاه های ارتباطی مربوط شده و به آن ها وابسته هستند. لپ تاپ ها نیز مانند هر دستگاه دیگری کیفیت های مختلف داشته و ممکن است به تعمیرات لپ تاپ نیاز فوری داشته باشند. همان طور که لپ تاپ های مختلفی با برند های گوناگون در دنیا تولید می شود و توسط نمایندگی های مختلف در سراسر دنیا توزیع می شود، مراکز تعمیرات لپ تاپ نیز بر اساس برند های لپ تاپ، خدمات ارائه می دهند. البته بسیاری از مراکز خدمات تعمیرات لپ تاپ بر سیستم کلی و جزئی بسیاری از لپ تاپ ها نظارت و تسلط کاملی دارند و می توانند به تعمیرات لپ تاپ ها بپردازند. برای تعمیر کامپیوتر می توان بسیاری از لوازم و قطعات کامپیوتر را از آن جدا کرده و تعویض نمود یا اینکه در صورت خرابی آن را به متخصصان این امر تحویل داد تا آن را تعمیر کنند، ولی در لپ تاپ ها این گونه نیست و همه قطعات قابل جدا سازی و تعویض یا تعمیر نیستند و متخصصان تعمیرات لپ تاپ فقط تعداد محدودی از آن ها را می توانند جدا سازی کرده و به تعویض یا تعمیر آن ها بپردازند. البته این جدا سازی قطعات نیز در لپ تاپ های مختلف متفاوت است. در حالت کلی همین قطعات قابل تعویض در لپ تاپ، بعضی افراد را دچار ترس می کند که آیا هنگام تعمیر یا خریدن لپ تاپ، قطعه کهنه و یا بی کیفیتی با قطعه اصلی توسط فروشندگان یا متصدی تعمیرات لپ تاپ تعویض شده است یا خیر. در ادامه این مطالب قبل از این که به تشخیص قطعات تعویضی و تعمیری در مراکز تعمیرات لپ تاپ بپردازیم، ابتدا برای شما از قطعاتی که قابل تعویض یا تعمیر هستند صحبت خواهیم کرد.

تعمیرات لپ تاپ

لپ تاپ

قطعات قابل تعویض و تعمیر در لپ تاپ توسط مراکز تعمیرات لپ تاپ:

اگر بخواهیم بگوییم کدام قطعات در لپ تاپ ها می توانند توسط مراکز تعمیرات لپ تاپ تعویض و یا تعمیر شوند باید بگوییم‌ کدام قطعات قابل ارتقا می باشند. قابل ارتقا بودن قطعات به این معنی است که قطعه ای را با مدل جدید تر و به روز تر در لپ تاپ تعویض کرده و این گونه کیفیت لپ تاپ بالاتر خواهد رفت. بعضی از لپ تاپ ها نیز قابل ارتقا نیستند در نتیجه برای تعمیرات لپ تاپ نمی توان قطعات آن ها را تعویض و یا تعمیر نمود.

اولین قطعه ای که برای ارتقای لپ تاپ به ذهن می رسد ارتقا دادن هارد درایو است. هارد درایو یا دیسک سخت را HDD و هارد درایو  یا دیسک سخت جامد را SSD می گویند. تعویض HDD لپ تاپ با نوع SDD می تواند به بهبود فعالیت لپ تاپ بینجامد. تعویض و ارتقا دادن رم لپ تاپ نیز قابل اجرا است که این ارتقای سیستم نیز می تواند بسیار به لپ تاپ کمک کننده باشد و باعث می شود با فایل های سنگین و پر حجم به راحتی بتوان کار کرد. از قطعه های دیگری که می توان آن را به راحتی تعویض نمود باتری لپ تاپ می باشد. باتری های لپ تاپ بعد از مدتی ممکن است کیفیت خود را از دست داده و باعث خاموش شدن و یا باتری خالی کردن شوند که چاره این کار تنها عوض نمودن باتری است. باتری های لپ تاپ با ظرفیت های مختلفی وجود دارند که بهتر است باتری خریداری شود که جوابگوی لپ تاپ باشد.

تعمیرات لپ تاپ

لپ تاپ

سایر قطعات قابل تعویض در مراکز تعمیرات لپ تاپ:

رم لپ تاپ های مختلف را می توان به سادگی برداشته، تعویض و یا به تعداد آن اضافه نمود. تقریبا همه لپ تاپ ها قادر می باشند که رم لپ تاپ را ارتقا دهند. ارتقا دادن قطعه ای به نام هارد درایو نیز به سادگی انجام می گیرد و هنگام تعویض آن باید به اندازه و ارتفاعی که هارد اولیه دارد توجه نمود تا هارد درست و مناسبی تهیه شود، مثلا هارد حالت جامد که از قطعه های بسیار مهم لپ تاپ است را باید نسبت به ارتفاع هارد اصلی لپ تاپ تعویض نمود و به ارتقای آن پرداخت. ارتقای قطعه CPU علاوه بر این که کار سختی می باشد کار زیاد درستی نیست و برای ارتقا دادن آن، حتما باید به متخصصان و مراکز تعمیرات لپ تاپ ارجاع شود. از قطعات دیگری که ارتقای آن مانند ارتقای CPU دردسر ساز و مشکل است ارتقاء درایو نوری می باشد که به ندرت انجام می شود. کارت گرافیک در کامپیوتر به راحتی قابل تعویض و ارتقاء است ولی در لپ تاپ ها این گونه نیست و باید برای تعویض آن لپ تاپ از نوعی باشد که کارت گرافیک به صورت پیوسته با مادربرد و CPU نباشد تا بتوان آن را تعویض نمود.

تعمیرات لپ تاپ

لپ تاپ

تشخیص شناسایی قطعات تعویضی یا تعمیری در تعمیرات لپ تاپ:

بعضی افراد در هنگام خرید لپ تاپ نو به این فکر می کنند که ممکن است دستگاه خریداری شده به نوعی دسته دوم و کار کرده باشد و یا اینکه دارای قطعاتی باشد که تعویض شده و مطابق با نوع اصلی نیست. در اینجا ابتدا باید بگوییم که به طور قطعی نمی توان گفت که دستگاه دست نخورده باشد یا نه ولی تا حدودی می توان نسبت به ظاهر آن و یک سری مشخصات ظاهری در مورد لپ تاپ خریداری شده قضاوت کرد. اگر لپ تاپ نو خریداری کرده اید باید بسته بندی لپ تاپ کاملا پلمپ بوده و هیچ گونه مشکلی در بسته بندی آن وجود نداشته باشد. هر لپ تاپی دارای وسیله هایی جانبی مانند آداپتور، کابل، موس و ... است که در صورت نو بودن لپ تاپ باید همه آن ها وکیوم بوده و کاملا دست نخورده باشند. بعضی لپ تاپ ها نیز دارای روکشی اصلی می باشند که نباید هیچ مشکلی در آن وجود داشته باشد روی صفحه ال سی دی و یا ال ای دی لپ تاپ نباید هیچ گونه اثر انگشتی وجود داشته باشد و حتی روی بدنه آن نیز نباید آثاری از خراشیدگی و جای دست باشد. همچنین قسمت فن لپ تاپ را باید به دقت مشاهده کرده که هیچ گونه گرد و خاکی در آن جمع نشده باشد. از مهم ترین کار هایی که می توان برای تشخیص لپ تاپ نو از کار کرده انجام داد این است که گارانتی اصل لپ تاپ بررسی شود. همچنین می توان با برنامه هایی که باعث ریکاوری سیستم می شوند، متوجه شد که آیا قبلا مورد استفاده قرار گرفته است یا خیر و از این نظر مطمئن شد.

تعمیرات لپ تاپ

لپ تاپ

نکات مهم برای خرید و تعمیر لپ تاپ دست و دوم:

اگر لپ تاپ به صورت دست دوم خریداری شده باشد و شما نگران این موضوع می باشید که آیا این لپ تاپ در مراکز تعمیرات لپ تاپ تعمیر شده است یا نه و یا اینکه قطعه ای در آن تعویض شده است تنها کاری که می توان کرد این است که علاوه بر کارکرد لپ تاپ و نوع کار با آن، به پشت لپ تاپ نگاهی انداخته شود و جای پیچ های آن با دقت بررسی شود. اگر در جای پیچ های لپ تاپ خراش هایی دیده شود و یا علائمی روی آن افتاده باشد که ناشی از پیچاندن پیچ گوشتی در آن باشد مطمئن باشید که در این لپ تاپ تعمیر یا تعویضی انجام شده است.

اگر لپ تاپ شما دچار مشکل شده است و آن را به مراکز خدماتی و تعمیرات لپ تاپ سپرده اید و از این نگران هستید که قطعه ای در لپ تاپ شما توسط تعمیر کننده لپ تاپ تعویض شده باشد و به نوعی آن را دزدیده و با قطعه ای ارزان و بی کیفیت جا به جا شده است باید بدانید که روش مشخصی برای تشخیص نوع قطعات وجود ندارد مگر این که در صورت شناخت قطعات لپ تاپ آن را باز کرده و ظاهر آن ها را مشاهده کنید که کار جالبی نیست ولی می توان اطلاعات نرم افزاری و سخت افزاری لپ تاپ خود را قبل از سپردن به افراد تعمیر کننده، یادداشت کرده و بعد از آوردن آن، به مقایسه بین آن ها بپردازید. همچنین می توانید با اتصال به مراکز پشتیبانی لپ تاپ خود، روی اطلاعات دقیق سیستم کلیک کرده و سپس روی درایو سخت HDD کلیک کنید. در این صورت می توانید گزارش هایی شامل شماره مدل، اندازه، شماره سریال، تجدید نظر در سیستم عامل، حافظه پنهان، دما، سرعت و ... را دریافت کنید.

گاهی اوقات افراد تمایل به خرید لپ تاپ های استوک دارند که این لپ تاپ ها کار کرده می باشند و فاقد کارتن و لوازم جانبی می باشند و این افراد نگران کارکرد و نوع رتبه لپ تاپ های استوک می باشند. در ادامه به نکاتی برای خرید این گونه لپ تاپ ها خواهیم پرداخت.

تعمیرات لپ تاپ

لپ تاپ

 لپ تاپ های استوک:

لپ تاپ استوک لپ تاپ هایی هستند که چند روزه از آن ها در کشور های دیگر استفاده شده و سپس مرجوع شده است در حالی که آن ها بسیار کم کار کرده اند. این لپ تاپ ها دارای رتبه های مختلفی می باشند که بر اساس آن تفاوت قیمت نیز در آن ها مشاهده خواهد شد. اگر به خرید لپ تاپ استوک تمایل دارید باید ابتدا به ظاهر لپ تاپ دقت کنید. همچنین می توانید آن را به مرکز تعمیرات لپ تاپ برده تا آن را کارشناسی کند. اگر هنگام بررسی ظاهری به آثار پیچ گوشتی و خراشیدگی جای پیچ ها و همچنین رنگ پریدگی آن قسمت برخورد کردید بدانید که این لپ تاپ قبلا به دلایلی مانند تعویض، تعمیر و یا ارتقای سیستم لپ تاپ بازگشایی شده است. در لپ تاپ های استوک می توان نرم افزار های ریکاوری را نصب نمود و از این طریق با توجه به میزان برنامه و فایل هایی که بالا می آید متوجه شد که از این سیستم به چه میزانی استفاده شده است. هنگام خرید لپ تاپ استوک از سلامت جایگاه های اتصال یو اس بی و HDMI مطلع شوید زیرا این قسمت ها را نمی توان تعویض نمود یا آن ها خود بخودی درست نمی شوند. از مهم ترین قطعه های هر لپ تاپ یا کامپیوتری هارد دیسک ها می باشند که شامل HDD و SSD می باشند.

تعمیرات لپ تاپ

لپ تاپ

توضیح روش تست در تعمیرات لپ تاپ:

 از روش های تست این قطعات می توان به تنظیمات لپ تاپ مراجعه کرده و مدت زمان روشن بودن لپ تاپ و استفاده کردن از آن را نیز مطلع شد. همچنین با اپلیکیشن هایی می توان کارکرد این هارد دیسک ها را مشخص نمود. هنگام خرید لپ تاپ استوک از مراکز مربوطه می توان با توجه به مانیتور لپ تاپ نیز به سلامت این دستگاه پی برد. هنگام روشن بودن لپ تاپ توجه کنید نقطه های سیاهی که روی مانیتور نمایان است زیاد نباشند. البته سوخته بودن پیکسل های مانیتور لپ تاپ به نوع گرید یا رتبه بندی لپ تاپ مربوط است که هر چه گرید بهتر باشد ممکن است حتی مانیتور کاملا دست نخورده باشد.  در هر صورت سعی کنید لپ تاپی انتخاب کنید که تعداد نقطه های سیاه یا به اصطلاح پیکسل آن ها که سوخته است در آن بیشتر از دو عدد نباشد. همچنین نوع رنگ مانیتور باید کاملا طبیعی باشد و مایل به رنگ خاصی نباشد که در این صورت نشان از مشکلاتی در مانیتور است و بهتر است آن را خریداری نکنید. اگر هنگام روشن نمودن و کار کردن با دستگاه متوجه صدای بلند فن لپ تاپ شدید بدانید سیستم فن این دستگاه ضعیف است. پیشنهاد می شود هنگام خرید لپ تاپ ابتدا با یک متخصص یا مرکز تعمیرات لپ تاپ مشورت کرده و سپس نسبت به خرید آن اقدام کنید.

لپ تاپ

نتیجه گیری از مطالب:

نتیجه گیری که از مطالب بالا بر می آید این است که اولا لپ تاپ ها به دلیل کوچک بودن و اشغال فضای کم، بسیار کاربرد بیشتری دارند. ولی با این اوصاف این لپ تاپ ها هنگام تعویض و یا تعمیر نگرانی هایی به وجود می آورند. زیرا اکثر قطعات لپ تاپ ها به صورت پیوسته است و امکان جدا سازی آن ها وجود ندارد. ولی این قطعاتی که جدا می شوند را می توان جدا کرد و ارتقا داد. هنگام سپردن لپ تاپ به مراکز تعمیرات لپ تاپ باید یک سری از اطلاعات مربوط به لپ تاپ را ثبت نمود تا بعد از تحویل گرفتن آن از مراکز تعمیرات لپ تاپ نسبت به تعویض نشدن و یا سرقت قطعه ای اطمینان حاصل شود. همچنین اتصال به واحد پشتیبانی نیز می تواند کمک کننده باشد که در متن های بالا به آن اشاره کردیم. همچنین به این موضوع اشاره کردیم که هنگام خرید لپ تاپ دست دوم برای اطمینان از تعویض نشدن قطعات اصلی و یا تعمیر نشدن قطعات اصلی توسط متخصصان تعمیرات لپ تاپ به پشت لپ تاپ و جای پیچ ها توجه نمایید.